torsdag 9 oktober 2014

Veckobrev v. 41

I SO/NO håller vi nu på med hemkunskap, de delar jag skrev om förra veckan.

I engelska har det denna och förra veckan handlat om användbara fraser och om skillnaden mellan brittisk och amerikansk engelska. Därav den egendomliga stavningen på vissa ord. Vi har även repeterat användningen av some/any och sammandragningar (I am = I´m).

I matte håller vi på med decimaltal. Mål för kapitlet är:
  • ·        veta vad de olika siffrorna i ett decimaltal är värda och vad de kallas.
  • ·         kunna läsa av och markera decimaltal på en tallinje.
  • ·         addera/ subtrahera/multiplicera/dividera decimaltal.

Nästa vecka fortsätter och slutar läsprojektet. Vi bokför lästa sidor på väggen utanför matsalen och klassen är nu uppe i ca 8800 sidor – dagens redovisning inräknad.

I dag har jag lämnat tillbaka ett test på sånt vi arbetat med i fysik, om universum. Maxresultatet var 27 poäng, medianen blev 21. Det är bra! Jag har inte skickat hem det testet.

Ola Bustad, som jag nämnde förra veckobrevet, fortsätter som resurs i klassen. Det är inte helt klart hur länge. Ola är 26 år och bor i Värsås.

På tisdag em är jag borta på en IT-utbildning. Ola vikarierar.

Ja, jag vet att ett av orden i nästa veckas veckans ord är tämligen ovanligt men det kan vara kul att kunna några sådana också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar