fredag 3 oktober 2014

Veckobrev v 40

I onsdags hade vi föräldramöte. För de som inte var med:
under den stadie-gemensamma delen informerade vi om det pågående läsprojektet, om skolans Likabehandlingsplan och om den nya datorbaserade s.k. lärplattformen Fronter som även föräldrar kommer att ha tillgång till t.ex. för att göra sjukanmälningar
I klassrummet pratade vi sedan om det kommande discot och om upplägget i ämnet Bild som jag har hand om i år och om hemkunskapen. Jag informerade om det sedan 2012 nya betygssystemet och hur betygskriterier/kunskapskrav är upplagda. Vi bestämde också att fortsätta samla in 150:- per termin till klasskassan att lämnas till mig, Frida K eller Kassören Anna Fritsche.

I ämnet hemkunskap görs de praktiska delarna i skolköket på Eriksdalsskolan. De teoretiska delarna gör vi i klassrummet. I det ingår konsumtion och ekonomi (t.ex. sparande, reklam, jämförspriser) och miljö och livsstil (t.ex. miljömärkningar, att välja varor, återvinning). Betygen sätts av mig och hk-läraren på Eriksdal gemensamt.

I dag fredag kommer jag att göra ett mindre test på temat Universum i ämnet Fysik. Eleverna har inte tagit hem och läst på.

I matte är vi snart klara med kapitlet om bråk-räkning. Nästa handlar om det närbesläktade området decimaltal.

Nästa vecka börjar en ung man vid namn Ola att vara med i klassen som en extra resurs. Om allt går i lås kommer han att fortsätta hos oss även efter den veckan. Han kommer också att vikariera för mig när jag vid ett par tillfällen ska iväg på utbildningar de närmaste veckorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar